The Secret Teaching Of All Ages

To live in the world without becoming aware of the meaning of the world is like wandering about in a great library without touching the books..

Wednesday, January 11, 2012

Janggut?

Assalamualaikumm~~~~~~~

tajuk post kali ni..ermm..
macam...pelik...kan?

hahahaha..
yang pelik2 tu la yg unik~

okeh..nk ckp pasal isu janggut ni..
for sure la refer kepada kaum adam.. kan?
takan nk cter yang aku ade janggut plak,ye tak?

sooo..
utk permulaan..
aku tanak la org pikir aku ni mcm pervert ke hape..
sbb cter hal lelaki..
just nk cter..
ape pandangan aku..
and ape yang aku fikir aje..ok?

hurmm..
ape mksud janggut?
agak2 ade org x tawu ke janggut tu ape?
mesti la semua org tahu kan,kan,kan?
so,x perlu explain la..
hahaha..

*betul ke ape yg aku buat ni?aku mula meraguinya,wuuu~*

ok,persoalan yg bermain di minda aku..
kenapa lelaki zaman skng jarang nk simpan janggut?
antara sbb?
mungkinkah sbb rimas,atau nampak serabut..atau rasa selekeh?
atau...bla bla bla..

klau ade yg berjanggut pon,mostly sbb fesyen,or sbb xde masa nk shave..
or sbb2 lain..
tapi..bkn sbb sunnah..?
oh ya..
mnyimpan janggut juga merupakan sunnah Nabi kan?..
so..means that sape simpan janggut dgn niat nk ikut sunnah..
insyaAllah dpt pahala la kan?
-->"wow!senangnya nk dpt pahala..nak jugak lah!"
--->"utk lelaki sahaja okeh..klau prempuan simpan janggut tak ke terkejut org tgk?"

sunnah nabi mmg bnyk,bkn setakat simpan janggut je..bnyk~..
tapi,dlm bnyk2,ape salahnya cuba ikut yg mne mampu..
betul tak?

utk kaum hawa..
ade jugak sunnah2 yg boleh diikuti..
bkn dari segi simpan janggut..
sunnah dalam kehidupan seharian kan bnyk..
buat yg mne mampu la.. (=

janggut termasuk dlm sunnah,tapi misai tidak..
tapi ni tak bermaksud lelaki tidak boleh bermisai..
just that,simpan misai tak masuk dlm sunnah,itu je..

pada aku..
kalau seorang lelaki tu tahu sunnah..
and mmg dia ikut cara2 sunnah Nabi..
aku rasa...
respect sgt3..
sbb klau dia tahu sunnah..
insyaAllah dia juga berilmu dlm hal2 agama..

tapi berilmu saje x ckup..
as my mom told me that..
kalau 'berilmu' tapi tak 'amal'kan..tak boleh jugak..
hurmm..~
skng agak susah nk jumpe lelaki yg jenis2 gini..

aku berharap sgt lah..
lelaki yg berilmu agama + beramal ni lah yg akan mnjadi....
bakal suami aku nanti!
huh...
*aku rasa mcm tak patut tulis je bnda camni?*


HAHAHAHAHA..

ok,itu sahaja la kot..
boleh diulas lagi sbenarnya..
tapi memikirkan bahawa aku sedang bercerita mngenai kaum adam..
buatkan aku rasa tak selesa plak..
hohoho..

sooo...
konklusinya..
simpanlah janggut dgn niat ikut sunnah wahai kaum adam sekalian..
dapat pahala tuuu~

mungkin aku patut berhenti stakat ni..
sbb nanti mcm2 lagi bnda yg aku akan tulis..
yang akhirnya memalukan diri sndri..

balik dulu..
papai..
salam..

No comments: