The Secret Teaching Of All Ages

To live in the world without becoming aware of the meaning of the world is like wandering about in a great library without touching the books..

Wednesday, January 16, 2013

Hanya sebuah renungan..

Assalamualaikum..

wahai warga Malaysia sekalian..
baru2 ni semua duk heboh tentang fenomena listen listen tu kan?
bla bla blaa...ye..semua orang tahu..
ok,pada mulanya aku memang malas nak amik tahu pasal hal ni
(walaupun sebenarnya dah TERtahu~)
ok,bukan malas nak amik tahu la..
tapi malas nk komen ape2 pasal hal ni..

tapi ape2 pun..benda ni sangat kelakar okey~ha ha
kelakar sebab apanya pulak?
yela kelakar..
kelakar nengok video2 parodi,video2 lagu yg dibuat orang..

ok,first of all..
don't get me wrong,okay..
tujuan aku disini bukanlah utk mengomen (??) pasal hal politik
no no no..peh-lis~
tidak sama sekali..

tolong jangan tengok post aku ni dari sudut politik ok..
sebab jujur cakap..
aku tak tahu menahu pasal politik..
and i'm not interested to talk about it...not at all..

ok,mengenai isu ni..
actually ramai yg konfius dan tak berapa nak jelas
tentang siapa salah siapa benar..
yaaaa..walaupun sebenarnya most of us nampak yg kak pah tu yg salah
kan kan kan?
hmm..but actually..ntah..
aku takde jawapan...

tapi walaupun aku takde jawapan tu..
aku takde pulak la teringin nak tanya kat mana2 orang..
"eh sebenarnya siapa yg salah ni?"

yela sebab kan tak elok menghukum orang sesuka hati..
mungkin betul la si kak pah tu dah salah sebab buat macam tu kan~
tapi kenapa kita yg takde kena mngena ni (eh yeke takde kena mngena?)
turut sama mencaci-caci mencarut-marut kak pah?
dah tak semena-mena bertambah saham dosa kita..
haihhlaa~ senangnya kita dapat dosa free..

aku bukanlah nak jadi pengkritik jemputan..
konon pandai sangat nak kritik orang..
padahal duakalilima jerw~
tapi aku rasa aku patut cakap yg kita pun patut turut sama jaga tutur kata kita..
mungkin kak pah dah tersalah bertutur.. (mungkin la kan~ husnuzon jap)
tapi kita ni pulak? tak ke kita pun secara sengaja tersalah bertutur mengutuk dia..

ayooo..
cakap-cakap gini kang aku takut ade yg cakap aku bela si kak pah pulak~
idak lerw..
sumpah aku tak bela sesapa..
aku just meluahkan ape yg aku rasa..
that's all..

bagi aku, kita ni agak senang terpengaruh dengan orang..
sekali orang ni caci..orang lain ikut..
takde pulak yg nak nasihat suh berhenti..
ok,sebenarnya ade yg nasihat suruh berhenti..alhamdulillah..
dan aku harap bilangan si penasihat blh bertambah,mungkin?

ok,now kalau kita just tengok semua ni dari sudut attitude je la eh..
kalau nengok dari sudut attitude memang sah2 la yg kak pah yg salah..
coz she has quite bad attitude,ye dak?
ade ke patut orang tengah duk bercakap boleh pulak ditarik mic..
hei..tak baiiiikkk taww~
no manners..
but then kalau kita tgk dari sudut yg lain2 pulak..
mungkin jugak kita akan dapat nampak benda lain kan?

ye la..
kita ni kalau bercakap pasal orang
bukan main arif lagi gayanya~
macam kita tahu dan faham segalanya..
padahal boleh jadi kita hanya orang luar yg taktahu duduk sebenarnya sesuatu perkara..
sooo..
konklusinya di sini..
tak salah untuk kita menyuarakan pendapat masing-masing..
100% memang tak salah..
sedangkan aku pun skng ni sedang menyuarakan pendapat aku..kan..
tapi tapi tapi!
kena ingat~
jangan pulak benda yg nak disuarakan itu sampai menjadi fitnah buat orang lain..
sampai mengundang dosa buat diri sendiri..

ayuh kita buat renungan bersama..

No comments: