The Secret Teaching Of All Ages

To live in the world without becoming aware of the meaning of the world is like wandering about in a great library without touching the books..

Monday, July 30, 2012

Ketika ku ketuk pintu itu..


Assalamualaikum..
untuk post kali ni,aku just nak share sebuah cerita..
ekceli ni cerita yang aku baca dari blog orang..
dan aku terasa nak share kat sini..
sila lah baca ye..
harap dapat memberi manfaat buat kita semua..
insyaAllah.. 

-----------------------------------------


Kala ku buka mataku, aku melihat sekerdip cahaya datang dari timur..
kemudian ia hilang ke arah barat. 
Muncul sinaran yang amat terang itu dihadapanku, 
aku menjangka jaraknya mungkin dekat sahaja.. 
Bau yang amat wangi menusuk ke liang rongga.. 
Aku berlari ke arahnya.. 
Aku lihat ramai kelompok manusia di situ.

Aku menjadi tidak keruan, ku lihat di kiri dan kanan. 
Orang ramai tidak berpakaian, 
semuanya seperti tidak mengambil kisah hal orang lain. 

Ramai antara mereka berwajah gembira,bercahaya dan putih bersih. 
Tetapi masih ada riak 'mengharap' di wajah mereka.
Mereka bergerak beramai-ramai mengikut seruan di hadapan. 
Aku ikut bergerak ke satu tempat yang damai. 
Di hadapannya terdapat satu pintu yang besar beserta penjaga.

Aku dengar penjaganya menyeru, 

"Selamat datang kepada orang yang berpuasa, masuklah ke dalamnya. 
Inilah nikmat Allah yang dijanjikan untukmu."

Aku mengintai dari luar, aku terpaku pada pesona di dalamnya. 
Aku lihat sungai-sungai susu yang mengalir, sungguh harum baunya. 
Aku lihat wanita-wanita yang sangat jelita, bermata jeli.
Aku lihat di dalamnya ada kubah-kubah permata, 
dan tanahnya mengeluarkan bau yang amat wangi.

perhiasan semata

Aku lantas cuba untuk masuk, 
tetapi penjaga yang bermata bundar berwajah putih menghalang ku..

"Ini babul rayyan (pintu ahli puasa)..
engkau tidak layak untuknya.."
Aku pantas terkejut. Bukankah ini pintu untuk orang yang rajin berpuasa? 
Apakah selama ini aku tidak berpuasa di muka bumi? 
Selalu sahaja aku membiarkan tekakku kering dan perut ku kosong dimasuki angin,
semuanya disebabkan aku berpuasa.

"Kenapa wahai penjaga?"
Jawabnya, 

"Kerana engkau berpuasa berdasarkan nafsu semata-mata, 
hanya menahan lapar tidak menahan kelakuan. 
Ikhlasmu cuma sedikit, nafsu pun tidak engkau tahan dari terbangkit.
Akhlakmu tidak pernah kau perelokkan, 
sedangkan akhlak baik itulah tanda engkau ini beriman. 
Ini pintu untuk orang yang tulus puasanya. 
Tidak mengharapkan selainnya, melainkan keredhaan Allah semata-mata."

Aku menunggu di situ jika ada harapan untukku, 
tetapi sehinggalah orang terakhir, akhirnya pintu itu ditutup. 
Ditutup serapat-rapatnya.

Aku hampa, kemudian bergerak ke satu lagi kelompok manusia.

Aku nampak satu pintu yang cantik bak pohon cemara, 
damai sungguh hatiku meronta-ronta ingin memasukinya. 
Kali ini aku melihat di dalamnya istana2 yang tersergam indah bak mutiara. 
Keluasan setiap istana itu adalah amat luas, 
tidaklah aku mengira berapa kadar jaraknya. 

perhiasan semata

Aku lihat penjaganya berwajah cerah, sejuk mata memandang...

"Ini pintu apa wahai penjaga?"

"Inilah babul solah, pintu untuk orang yang menjaga solat."

"Berikan aku masuk wahai penjaga pintu?"

"Engkau tidak dibenarkan masuk. 
Masih banyak amalan solatmu yang rompong. 
Engkau lalai dalam solat, tidak khusyuk 
dan tidak bertaubat selepas habis solat kerana hilang khusyuk. 
Engkau melakukannya kerana berbangga, 
mengira-ngira dan membandingkan dengan orang lain. 
Walhal, solatmu itu bukan untuk persaingan, 
solatmu untuk ketundukanmu kepada Tuhan. 
Maaf, ini bukan pintu untukmu."
Aku tidak berputus asa, aku cuba masuk melalui pintu yang lain..

Aku melihat pintu yang indah, 
di dalam nya seberkas cahaya, asyik sekali mata memandang. 
Aku cuba mengintainya dari luar. 

Ku lihat buminya dari perak, dan tanahnya dari za’faran, 
debu lantainya dari kasturi yang semerbak harum, 
dan kerikilnya mutiara serta yakut 
dan urat-urat pohonnya dari perak, 
sedang dahannya dari mutiara dan zabarjad, 
daun dan buahnya berada di bawah. 

perhiasan semata

Aku melihat beberapa anak muda memetik buahnya dalam keadaan berdiri, 
ada yang memetik dalam keadaan duduk 
dan ada juga dalam keadaan baring.

Aku tidak sabar untuk memasukinya, 
lantas aku bertanya..

"Pintu apakah ini wahai penjaga?"

"Inilah babul zakah wal sadaqah, pintu untuk orang berzakat dan bersedekah.."


"Izinkan aku masuk wahai penjaga."

"Tidak, engkau tidak layak untuknya. 
Engkau amat bakhil dengan hartamu di dunia. 
Engkau hanya suka mengumpul dan mengiranya. 
Tidak pernah terlintas benakmu untuk memberi makan kepada si miskin. 
Tidak suka membayar zakat, pelaburanmu di dunia mengaut untung, 
tetapi pelaburanmu di akhirat kosong. Pergilah ke pintu lain."

Aku berusaha, masuk ke pintu seterusnya.

Aku lihat sekelompok manusia menanti sebuah pintu yang agam lagi indah. 

Inilah pintu jihad. Aku mengenalinya..

perhiasan semata

Aku dengar penjaganya menyeru, 

"Salam alaikum bima shobartum 
(Selamat sejahtera kamu kerana kesabaran kamu)."

Aku menjawab salam, lantas menyatakan keinginan. 

"Izinkan aku masuk wahai penjaga.."

"Maaf, Ini tidak layak bagimu! 
Engkau tidak tersenarai di dalam kelompok jihad qital. 
Engkau bukan berjihad kerana Allah. 
Engkau melakukannya hanya kerana kerjaya, 
atau mati untuk mendapat darjat di sisi manusia. 
Digelar sebagai wira sejagat, dianugerah gelaran itu dan ini sesudah mati. 
Walhal itu semua tidak berguna buatmu, carilah pintu lain.."

Kali ini aku lihat sudah banyak pintu-pintu yang tertutup rapat. 
Kelompok-kelompok manusia yang berwajah gembira 
dan bercahaya sudah memasukinya. 
Aku buntu, aku kelu...
Oh Tuhan..
aku amat berharap akan rahmatmu..
Rahmatmu Ya Rahman...

------------------------------------------------

Dari Jabir r.a katanya dia mendengar Rasulullah S.A.W bersabda:

"Bukan amal seseorang yg memasukkannya ke dalam syurga,
atau melepaskannya dari neraka,
termasuk juga 'aku' (Rasulullah),
tetapi ia adalah semata-mata rahmat Allah S.W.T belaka"..

semoga kita melakukan setiap amal kebaikan dgn hati yg ikhlas..
dan haruslah berdoa agar setiap amalan kita itu diterima oleh-Nya..
insyaAllah..amin.

#self-reflection#

No comments: